Δεσποινίς Μαργαρίτα

Μάης 2011

του Ρομπέρτο Ατάυντε

μια δασκάλα

για τον καθένα μας

UNDER CONSTRUCTION

Η Facta Non Verba ανέβασε τον Μάιο του 2011, 

το έργο του Ρομπέρτο Ατάυντε, Δεσποινίς Μαργαρίτα.

Η παράσταση δόθηκε στα πλαίσια

του 3ου ελευθεριακού φεστιβάλ θεατρικής έκφρασης

και υπήρξε αποτέλεσμα της δουλειάς 

του θεατρικού εργαστηρίου που συντόνιζε η ομάδα εκείνη τη χρονιά.

Φωτογραφίες

Video

Κείμενο

Συντελεστές

6494de4dd9a0d946e01490896b204aba
6494de4dd9a0d946e01490896b204aba

press to zoom
9d34e4b417311f96adee616142aceb2e
9d34e4b417311f96adee616142aceb2e

press to zoom
pinakas
pinakas

press to zoom
6494de4dd9a0d946e01490896b204aba
6494de4dd9a0d946e01490896b204aba

press to zoom
1/5

Στιγμιότυπα

 από την παράσταση

 
pinakas_edited.jpg

Δεσποινίς

Μαργαρίτα

 Ρομπέρτο

του   Ατάυντε

Φωτογραφίες: Αρχείο FnV

VIDEO 

Video της παράστασης: Η βιντεοσκόπηση είναι από τις παραστάσεις της παράτασης, στις 4/3/2011.

 
pinakas_edited.jpg

Δεσποινίς

Μαργαρίτα

 Ρομπέρτο

του   Ατάυντε

 
 

   Από εκεί και πέρα, ο δρόμος φαίνεται να ανοίγει.

Το 1945 ανεβαίνει Ο Γυάλινος κόσμος,

που σημειώνει μεγάλη επιτυχία και ακολουθεί το έργο Λεωφορείο ο πόθος. Γύρω στις αρχές του ’50

τα δύο αυτά έργα μεταφέρονται στον κινηματογράφο και τα γνωρίζει πλέον ένα πολύ ευρύτερο κοινό. Ακολουθούν πολλά έργα στα οποία δημιουργούνται καταστάσεις και χαρακτήρες μέσα

από την πολυτάραχη ζωή του. Ίσως το γράψιμο

να είναι για αυτόν κάποιου είδους κάθαρσης

και καταγγελίας. Πέρα από τα έντονα ψυχογραφικά χαρακτηριστικά και τους ζωντανούς χαρακτήρες

που πλάθει, μέσα στα έργα του διαφαίνεται

και μια ανήσυχη συνείδηση με ριζοσπαστική πολιτική σκέψη αλλά και λεπτό χιούμορ. Στο Καμίνο Ρεάλ μέσα από το φανταστικό μεταφορικό κόσμο γεμάτο ρομαντικούς ιδεαλιστές, διαφαίνεται μια Αμερική

όπου σύμφωνα με τον ίδιο ‘η άνοιξη της ανθρωπότητας έχει ξηραθεί.’ Στο Ορφέας στον Άδη,

η ηρωίδα ανακαλύπτει ότι ο πατέρας της σκοτώθηκε από την Κου-Κλουξ-Κλαν γιατί δεν μπόρεσε

να προβεί σε ρατσιστική συμπεριφορά και δράση.

Το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται οι τόσο λεπτοδουλεμένοι χαρακτήρες είναι πολιτικό.

Μέσα από ένα πολιτικό πρίσμα μπαίνει στα έργα του και το θέμα της ομοφυλοφιλίας. Ο ίδιος μετά

από κάποιες αποτυχημένες σχέσεις με γυναίκες αποδέχεται τη σεξουαλικότητά του.

   Μπορούσε να δει τη γελοιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης και ίσως από εκεί να πηγάζει το χιούμορ του και ο αυτοσαρκασμός του. 

   Ο Τόμας Λανιέ Ουίλλιαμς, όπως ήταν το πραγματικό όνομα

του Τένεσσι Ουίλλιαμς, γεννήθηκε στο Κολούμπους του Μισσισσιπή

το Μάρτιο του 1911. Ήταν το δεύτερο παιδί της οικογένειας.

Η μητέρα του προερχόταν από αριστοκρατική οικογένεια, ήταν όμορφη, νευρωτική και κουβαλούσε ένα σνομπισμό λόγω της καταγωγής της.

Ο πατέρας του δούλευε ως πλασιέ σε μια μεγάλη εταιρία παπουτσιών και έτσι έλειπε συχνά από το σπίτι. Μέσα στα χρόνια ανέπτυξε

μια άσχημη σχέση με το αλκοόλ και οι βίαιες εξάρσεις του έγιναν σύνηθες φαινόμενο. Ο Τομ είχε μια πολύ ιδιαίτερη σχέση

με την μεγαλύτερη αδελφή του που ήταν ένας ευαίσθητος άνθρωπος και ευάλωτος συναισθηματικά στο βαθμό που αργότερα θα χάσει

την ισορροπία της, θα υποστεί λοβοτομή και θα ζήσει το υπόλοιπο

της ζωής της σε ιδρύματα.

   Η οικογένεια του έθρεψε και ενέπνευσε πολλούς από

τους χαρακτήρες στα έργα του Τένεσσι Ουίλλιαμς αφού

με κάποιο τρόπο ότι υπήρχε στη ζωή του, ζούσε και στα έργα του.

Ο ίδιος σε μικρή ηλικία καθηλώθηκε από μια ασθένεια

που του παρέλυε τα άκρα και περιορίστηκε στο σπίτι

με μόνη συντροφιά την αδελφή του και την κουβερνάντα της.

Ο πατέρας του έδειχνε απογοητευμένος από την θηλυπρέπεια

και τη μαλθακότητα που έβλεπε στον ασθενικό γιο του,

γεγονός που δε συμβάδιζε με τους σκληρούς άντρες του νότου

και τις ‘εύγλωττες’ γροθιές τους. Αυτό έκανε τη μητέρα του να στρέψει όλη την προσοχή της στον μικρό Τομ και έδωσε ώθηση στη φαντασία του παιδιού σαν μέσο φυγής αρχικά.

   Μεγαλώνοντας πήγε να σπουδάσει δημοσιογραφία σε ένα καλό πανεπιστήμιο. Ο ίδιος δεν ικανοποιήθηκε και σταδιακά άφηνε τις σπουδές του και έστελνε ποίηση και διηγήματά του σε διάφορους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς για να δοκιμάσει

την τύχη του και να αποκτήσει ίσως κάποιο

μικρό εισόδημα.

   Σε γενικές γραμμές δεν τα πήγε καλά

στο να ακολουθήσει μια συμβατική ζωή. Στις λέσχες των πανεπιστημίων ήταν ένας ντροπαλός αντικοινωνικός νέος μπροστά σε μια γραφομηχανή. Στο στρατό δεν μπόρεσε να αντεπεξέλθει.

Ο πατέρας του τον πήρε να δουλέψει

στο εργοστάσιο παπουτσιών.

   Ο Τομ, 21 χρονών με μπλε κολάρο και μονοτονία από τις εννιά μέχρι τις πέντε. Όποιον σνομπισμό

ή φαντασιοπληξία είχε κληρονομήσει

από τη μητέρα του, γκρεμίστηκε μέσα στα τρία – τέσσερα χρόνια που δούλευε εκεί. Για να μη νοιώθει νεκρός υποσχέθηκε στον εαυτό του να γράφει κάτι κάθε βδομάδα, ξενυχτώντας με καφέ, τσιγάρα

και τον ήχο της γραφομηχανής.

Στα 24 το νευρικό του σύστημα κλονίστηκε σοβαρά και έτσι αφήνει τη δουλειά στο εργοστάσιο. Οι γονείς του χωρίζουν.

   Η ενέργειά του στρέφεται και πάλι στις σπουδές. Σπουδάζει λογοτεχνία και θέατρο. Συμμετέχει

στο συλλογικό γράψιμο ενός έργου. Όταν ανέβηκε

το έργο κάτι συνέβη μέσα του.

‘Το θέατρο μου έσωσε τη ζωή!’ λέει ο ίδιος.

Τότε είναι που αλλάζει και το όνομά του,

ίσως λόγω της βαριάς νότιας προφοράς του.

μια δασκάλα για τον καθένα μας

pinakas_edited.jpg

Δεσποινίς

Μαργαρίτα

 Ρομπέρτο

του   Ατάυντε

pinakas_edited.jpg

Δεσποινίς

Μαργαρίτα

 Ρομπέρτο

του   Ατάυντε

 
pinakas_edited.jpg

Δεσποινίς

Μαργαρίτα

 Ρομπέρτο

του   Ατάυντε

 
pinakas_edited.jpg

Δεσποινίς

Μαργαρίτα

 Ρομπέρτο

του   Ατάυντε

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία-βίντεο: Έλενα Σταματοπούλου

Φωτισμοί: Γιάννης Στάγκος

Διανομή (με σειρά εμφάνισης): 

 

Δεσποινίς Μαργαρίτα:

Μαρία Σαββίδου

Πέννυ Τσικούρα

Ελένη Γκουπατσά

Παναγιώτης Σιδερίδης

Μαθητής: Διογένης

3ofest
3ofest

press to zoom
SuddenlyLastSummer-768x1075
SuddenlyLastSummer-768x1075

press to zoom
3ofest
3ofest

press to zoom
1/2

Αφίσες των παραστάσεων