Polarity 0 1: work in progress
Clytemnestra vs Agamemnon
Η περφόρμανς που θα παρουσιάσουμε είναι μια συνεργατική εφαρμογή σύνδεσης στα πλαίσια της στήριξης νέων καλλιτεχνών του ευρωπαϊκού προγράμματος Theatre in Palm αλλά και της πολυπρισματικής χρήσης εργαλείων πρακτικής καλλιτεχνικής έρευνας.
Πρόκειται για μια σπονδυλωτή παράσταση που αποτελείται από δύο μέρη, τα οποία συνομιλούν μεταξύ τους, χρησιμοποιώντας το καθένα με διαφορετικό τρόπο την έννοια της πολικότητας, που αποτελεί τη βασική θεματική που πραγματεύεται η παράσταση. Αρσενικό και θηλυκό. Φυσικός κόσμος και ψηφιακή προσομοίωση. Φύση και πληροφορία. Η σύνθεση των αντιθέσεων πάνω σε δύο άξονες που αφορούν άμεσα τη σημερινή πραγματικότητα: το έμφυλο και κατ’ επέκταση την πατριαρχία, από τη μία πλευρά και τον δυαδικό κώδικα και την ψηφιοποίηση των αισθήσεών μας, από την άλλη.
Η μετά-Covid εποχή χαρακτηρίζεται από έντονη έξαρση της βίας με τις γυναικτονίες να αυξάνονται κατακόρυφα και η προσκόλληση στην τεχνολογία κάνει τα όρια ανάμεσα στον φυσικό και τον ψηφιακό κόσμο, να γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα. Κάποτε ο ψηφιακός κόσμος πάσχιζε να προσομοιάσει στον αναλογικό. Είναι πολλά χρόνια τώρα που συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Ο Lev Manovich το προμήνυει από τα τέλη της δεκαετίας του ’90. Η πανδημία Covid-19 ήρθε να το επισφραγίσει. Βρισκόμαστε σε μεταβατικό στάδιο και τα θεμέλια του παλιού κόσμου καταρρέουν. Και είναι κάτι τέτοιες στιγμές που η συζήτηση περί φύλου, αισθήσεων και μέσων αποκτάει πολυεπίπεδες κοινωνικοπολιτικές και φιλοσοφικές διαστάσεις και η τέχνη καλείται να ανταποκριθεί στις προκλήσεις.
Θα χρησιμοποιήσουμε σαν καμβά της επιτέλεσης τη σχέση ανάμεσα στην Κλυταιμνήστρα και τον Αγαμέμνονα. Το πρώτο μισό της παράστασης θα είναι εστιασμένο στον χορό και τη σχέση χορού-πρωταγωνιστή, τη μουσικότητα της κίνησης και του λόγου, το φυσικό σώμα το ηχητικό τοπίο του κειμένου και τη ροή του ensemble. Πρόκειται ουσιαστικά για μια αισθητηριακή και αισθητική προσέγγιση πάνω σε κείμενο αρχαίας τραγωδίας, βασισμένη στο μεθοδολογικό εργαλείο που αναπτύσσει ο αγαπημένος μου συνεργάτης Δημήτρης Βάρκας, περφόρμερ, δάσκαλος υποκριτικής και υποψήφιος διδάκτορας στο τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ. Ο σχεδιασμός και η επιμέλεια του πρώτου μέρους του Polarity 0 1 είναι το ντεμπούτο του στον χώρο της σκηνοθεσίας, ερχόμενο να συμπληρώσει οργανικά τη μέχρι τώρα εστίαση του στη φωνή και την κίνηση του ηθοποιού, τις ενορμήσεις και τη ροή. Θα δουλέψει με φοιτήτριες και φοιτητές υποκριτικής του τμήματος Θεάτρου ΑΠΘ, που συμμετέχουν εθελοντικά, ως πεδίο εφαρμογής της μεθόδου που αναπτύσσει στα πλαίσια του πρακτικού διδακτορικού του σε παραστασιακό γεγονός, καθώς η προσέγγισή έρχεται να αναδείξει εύστοχα τον προβληματισμό της παράστασης μέσα από την αντίστιξη που θα δημιουργηθεί με το δεύτερο μέρος.
Το πρώτο μέρος λοιπόν βασίζεται σε φυσικά σώματα που δρούνε στον φυσικό χώρο της σκηνής, ενεργοποιούν και συνδέονται με τις αισθήσεις τους και τα άλλα άτομα, δημιουργώντας ένα οργανικό σύνολο που πάλλεται, Το δεύτερο μέρος, θα είναι η δική μου ματιά πάνω στον διάλογο Κλυταιμνήστρας και Αγαμέμνονα, συνεχίζοντας τη συνεργασία που είχαμε ξεκινήσει με τον Δημήτρη την περίοδο της καραντίνας που βασίζεται στην πολυπρισματικότητα ως εργαλείο προσέγγισης. Στο δεύτερο μέρος, θα παρακολουθήσουμε μα απόπειρα να αποδομηθεί πλήρως ο προηγούμενος χωροχρόνος στα επιμέρους συστατικά του με την ανάδειξη της πολιτικότητας και των συμπαραδηλώσεών της. Φυσικό σώμα και ψηφιακή αναπαράσταση θα δοκιμάσουν τα όρια τους σε έναν ανοικτό διάλογο.
Η συγκεκριμένη περφόρμανς προέκυψε από μια ανάγκη συγκερασμού και σύνδεσης ισότιμων παραγόντων. Αρχικά, θέλησα να βάλω στο κέντρο της πρότασης την πολυπρισματικότητα σαν καλλιτεχνικό εργαλείο συνεργασίας και σύνδεσης και να εστιάσω κατά αυτόν τον τρόπο στην προϋπόθεση της συμφωνίας περί συμπερίληψης στους συντελεστές ανερχόμενου καλλιτέχνη. Επιχείρησα να συμπεριλάβω το μέγιστο δυνατό αριθμό και από διαφορετικές θέσεις για να υπάρξει διάχυση, μοίρασμα και επικοινωνία. Μετά την πανδημία είναι ζωτικής ανάγκης το θετικό πρόσημο, η σύνδεση, η εξωστρέφεια και η επικοινωνία. Καλλιτεχνικοί, κοινωνικοπολιτικοί και εκπαιδευτικοί λόγοι λοιπόν, συνετέλεσαν στη σύλληψη και τη διαμόρφωση της πρότασης που σας καλούμε να παρακολουθήσετε.
Μετά το τέλος της παράστασης, θα ακολουθήσει μια συζήτηση σχετικά με το θέατρο και την ψηφιακή τεχνολογία στον 21ο αιώνα που θα συντονίσει ομάδα διερεύνησης του ψηφιακού θεάτρου που συγκροτήσαμε εθελοντικά μαζί με φοιτήτριες και φοιτητές του τμήματος Θεάτρου.
Έλενα Σταματοπούλου
Στιγμιότυπα
από την παράσταση
Polarity 0 1: work in progress
Clytemnestra vs Agamemnon
Φωτογραφίες από την παράσταση: FnV
Polarity 01: work in progress
Clytemnestra vs Agamemnon
Συντελεστές:
Σύλληψη-Δραματουργία-συντονισμός: Έλενα Σταματοπούλου
Σκηνοθεσία-Διδασκαλία ηθοποιών-κινησιολογία α’ μέρους:
Δημήτρης Βάρκας
Σκηνοθεσία-Διδασκαλία ηθοποιών-κινησιολογία β’ μέρους:
Έλενα Σταματοπούλου
Μουσική β’ μέρους: Γιώργος Χωλόπουλος
Σχεδιασμός βιντεοπροβολών: Παναγιώτης Δέδες, Έλενα Σταματοπούλου
Video mapping: Άγγελος Γουναράς
Φωτισμοί: Ελένη Ντάγκα
Βοηθός σκηνοθέτη: Άρτεμις Γεωργοπούλου
Ομάδα ψηφιακού θεάτρου: Άρτεμις Γεωργοπούλου, Δέσποινα Γιαννακοπούλου, Ραφαέλα Νιβορλή, Γιώργος Χατζησταμάτης-Βολονάκης και Έλενα Σταματοπούλου.
Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023
στις 21:00
Θέατρο Κλειώ
Εγνατίας 122
Θεσσαλονίκη
Επί σκηνής:
Α’ μέρος: Ελίνα Αντωνίου, Ραφαηλία Γαβαλά, Ιφιγένεια Δατσιάδου, Εμμανουήλ Δραμηλαράκης, Ειρήνη Ηροδότου, Χρύσα Ιωαννίδου, Φιόνα Κατοίκου, Οδυσσέας Κλήμης, Ζωή Μπάτζιου, Σοφία Νίνου, Μαριάνθη Ξυνταριανού-Τσιροπινά, Στέλιος Ράμμος, Μιχάλης Στεφανίδης, Ντορίνα Ταχιράι
Β’ μέρος: Κατερίνα Σωτηρίου, Δημήτρης Λουϊζίδης, Έλενα Σταματοπούλου, Άρτεμις Γεωργοπούλου
Φιλική συμμετοχή: Αντιγόνη Αυδή