top of page
Ποιοι Είμαστε_ Εισαγωγή
factalogobwb_edited_edited.png

Ποιοι Είμαστε

FACTA

NON

VERBA

Έλενα 

Σταματοπούλου

47201621_1570305543114797_91994546739483

Η Έλενα Σταματοπούλου έχει σπουδάσει πληροφορική, κινηματογράφο και θέατρο. Είναι απόφοιτος 

του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. στην κατεύθυνση της Σκηνοθεσίας

και της Δραματολογίας-Παραστασιολογίας. 

Διδάκτωρ του Τμήματος Θεάτρου (η εκπόνηση της διδακτορικής διατριβής έγινε με υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών) και μεταπτυχιακή ιστορική ερευνήτρια του Ιονίου Πανεπιστημίου.Το 2022 ολοκλήρωσε τη μεταδιδακτορική της έρευνα στο Τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ πάνω στον ηθοποιό Μάνο Κατράκη και τον φάκελο που κρατούσε για αυτόν η κρατική Ασφάλεια.

                   Δημοσιεύσεις

της Έλενας Σταματοπούλου

 που έχουν αναρτηθεί στο Academia

Στιγμιότυπα από παραστάσεις

Εκπαιδευτικός στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ως Πληροφορικός και Θεατρολόγος. Δημιούργησε για τρία χρόνια (2013-2016) τη θεατρική ομάδα του Γυμνασίου Λ.Τ Κουφονησίων, με την οποία πήρε μέρος το 2014 στο Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ αρχαίου δράματος στην αρχαία Μεσσήνη με την παράσταση Τρωάδες του Ευριπίδη. Θεατρικά δούλεψε με τους μαθητές και τις μαθήτριες της και στο ΕΠΑΛ Μουδανιών, αλλά η πανδημία διέκοψε την όποια εξέλιξη. Το 2021 μετατέθηκε στο Μουσικό σχολείο Θεσσαλονίκης όπου πραγματοποίησε το 2022 τη μουσικοθεατρική παράσταση ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό.

Ιδρυτικό μέλος, σκηνοθέτης και ηθοποιός από το 2002 στη θεατρική ομάδα Facta Non Verba με παρουσίαση 38 παραστάσεων κυρίως στη Θεσσαλονίκη αλλά και σε Αθήνα, Ιωάννινα, Πάτρα, Ξάνθη και Βόλο. Οι επιλογές της κινούνται από πρωτότυπα κείμενα, συνδέσεις και συλλογικές δημιουργίες-performances όπως: Ragtime, Nois, Pause, Fragments, Μια μέρα σαν τις άλλες, Σχέδιο F Σχεδίασμα Α και Β’, ένας διάλογος με την Ψύχωση 4:48 της Sarah Kane, αλλά και σχεδόν κλασικά θεατρικά έργα, όπως Δούλες του Ζενέ, Περιμένοντας τον Γκοντό και Το τέλος του παιχνιδιού του Μπέκετ, Βόυτσεκ του Μπύχνερ, Ανάκριση του Βάις, η Παρέλαση της Αναγνωστάκη κ.ά. Ανέβασε σε πανελλήνια πρεμιέρα το Οδός Γκαγκάριν του Γκρέγκορυ Μπερκ το 2012 και παρουσίασε σε πανευρωπαϊκή πρεμιέρα το σύγχρονο αμερικάνικο έργο Recovery της Anne Marilyn Lucas στις 7 Μαρτίου 2020, παρουσία της συγγραφέως. 

Τα τελευταία χρόνια, στα πλαίσια του Θεάτρου της Επικοινωνίας ασχολείται συστηματικά με τον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο, μέσα από ένα ερευνητικό-πειραματικό πρότζεκτ με τίτλο Κör, όπου πειραματίζεται, ανάμεσα σε άλλα, με τη σύνδεση φύσης και Ιστορίας, έχοντας διοργανώσει τριήμερα σεμινάρια στα φυσικά περιβάλλοντα που έλαβαν χώρα μεγάλες μάχες του εμφυλίου, στο Νεστόριο, τον Γράμμο, στο Πάρκο Εθνικής Συμφιλίωσης, την Αετομηλίτσα και τις λίμνες Αρρένες, τον Μάρτιο του 2019 και το καλοκαίρι του 2020. Παράλληλα, ασχολείται με πρότζεκτ, όπως οι Απελευθερωμένες Ζώνες που ξεκίνησε ως κλειστό ερευνητικό εργαστήριο και άνοιξε στα πλαίσια του Reclaim the city, στον δημόσιο χώρο της πόλης. Τα πρότζεκτ αυτά, τα οποία ξεκίνησε να δουλεύει από το 2017, συνδυάζουν ενεργειακές τεχνικές με τα πρωτότυπα θεατρικά εργαλεία που έχει εδώ και μια εικοσαετία διαμορφώσει η ομάδα, σε μια προσπάθεια σύνδεσης και όχι διαχωρισμού. Στα πλαίσια αυτών των πρότζεκτ, την τελευταία πενταετία έχει αρχίσει να διαμορφώνει και να οργανώνει σε μέθοδο με καλλιτεχνικούς και θεραπευτικούς στόχους ένα είδος καθοδηγούμενου θεατρικού διαλογισμού.

Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό πάνω στο σωματικό και πολιτικό θέατρο.

Ενδεικτικά αναφέρουμε.

Σωματικό θέατρο και performance : Ludwik Flaszen, στενός συνεργάτης του Grotowski, Richard Nieoczym, μαθητής και συνεργάτης του Grotowski, Gregor Weber, χορευτής και δάσκαλος butoh, summer course πάνω στο physical theatre, στο πανεπιστήμιο East 17 στο Λονδίνο, σεμινάρια με τον Δημήτρη Βάρκα, τη Νάνσυ Σταματοπούλου, τη Σίσσυ Δούτσιου κ. ά.

Πολιτικό θέατρο: Συλλογικής δημιουργίας με το The Living Theatre στο Λιβόρνο της Ιταλίας, με τον βολιβιανό σκηνοθέτη Cesar Brie στο πανεπιστήμιο Udk στο Βερολίνο.

Διοργανώνει και η ίδια σεμινάρια υποκριτικής και σκηνοθεσίας, καλλιτεχνικά-εκπαιδευτικά πρότζεκτ, καθώς και ανοικτά μαθήματα ενεργοποίησης και θεραπευτικού θεάτρου.

Πιστοποιημένη δασκάλα Qigong.

 

Για δύο ακαδημαϊκά́ έτη, (2017-2019) δίδαξε μαθήματα ιστορίας θεάτρου και μεθοδολογίας της έρευνας

στο Τμήμα Θεάτρου ΑΠΘ. Το 2022 εγκρίθηκε η μετάταξή της σαν μέλος ΕΕΠ στο ίδιο τμήμα. Έχει λάβει μέρος με ανακοινώσεις σε συνέδρια θεατρολογικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου, καθώς και σε εκδηλώσεις και διοργανώσεις αντίστοιχης θεματολογίας. Το θέατρο ως ιστορική πηγή αποτελεί μια πρωτότυπη συνδρομή της στο ερευνητικό πεδίο με αντίστοιχες δημοσιεύσεις και ανακοινώσεις, καθώς και με τη μεταπτυχιακή διπλωματική της εργασία πάνω στην μεταπολεμική νεοελληνική φαρσοκωμωδία ως ιστορική πηγή για τη μελέτη της περιόδου του ελληνικού εμφυλίου.

Έχει εκδοθεί το βιβλίο της: 

Το νεοελληνικό θέατρο στα χρόνια της καχεκτικής δημοκρατίας (1944-1967), τμ. Α: (1944-1955)

από τις εκδόσεις Ισνάφι και ο δεύτερος τόμος ετοιμάζεται για έκδοση.

bottom of page